söndag 3 maj 2015

Meandros - greek key


Jag har fått hem lite "typiskt grekiska" smycken i silver bl a ringar, armband och halsband med det klassiska grekiska mönstret "meandros". Här kan ni läsa lite om betydelsen och ursprunget till mönstret. Dessutom har jag förstås skyddande ögon, Festosplattan, dubbelyxan från Knossos och olivkvistar. I början när jag hade butiken ville jag inte ta hem av dessa smycken för att jag tyckte de var lite "turistiska" men även greker köper ju av de här. De är snygga och stilrena och är ju bästa användbara souvenierna.


Söndag. 3 timmars siesta blev det idag!! Och lättlagad lunch. Friterad potatis, grönsallad och uppvärmda "rester" från hotellet. (lite stifado och souzoukakia)

3 kommentarer:

  1. Jättefina silversmycken! Och vilka fina armband du gör! Jag håller själv på med smycken (på hobbynivå) men lika duktig som dig är jag inte. Vi åker till Agii apostoli 29 augusti och ska bo på Flamingo, vi bodde där augusti 2013 också. Agii apostoli är ett supermysigt ställe med en underbar strand ( Iguana beach). Jag åker med min man, dottern och hennes kille och min bror och svägerska. Vi kommer och hälsar på dig i affären i aug. och shoppar lite (eller mycket) smycken. Jag hittade din blogg av en slump och nu följer jag den slaviskt :) Såg att du kommer från Bollnäs, själv bor jag i Gävle. Om du går in på min blogg och söker på augusti-september 2013 så finns det bilder från Agii apostoli. Hälsningar Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Tack!! Jag har gått igenom dina fina Kretabilder från "mitt" område nu. Jag har ju butiken inte alls långt ifrån Flamingo så hör bara av er om ni inte hittar så ska jag beskriva vägen.
    Ha det gott! Anita

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag hittar dit efter ha läst din beskrivning. Synd att vi missade din butik förra gången, jag som älskar smycken.

    SvaraRadera