söndag 7 december 2014

Familjearbete

Det är lätt att säga plocka oliver men det är inte lätt att göra det. Det fick jag känna på idag. Näten ska läggas ut under träden och gärna ska de täcka under flera träd för oliverna flyger ju iväg när man "plockar". Så ska de beskäras och det gör man gärna under tiden man plockar. Man sågar ner de grenar som ska av och sen slår man av oliverna med en träpinne av dem (gör att man får blåsor på händerna) sen ska de oliver som är kvar på trädet ner och då har man en elektrisk grej som är ett långt spröt med "pinnar" längst ut som slår ner oliverna. Man får ont i nacken för man tittar ju uppåt hela tiden. Oliverna liksom regnar ner och passar man sig inte så kan man få dem i ögonen. Efter det ska man rensa ren dem från kvistar. Sen har vi ett "bord" med nät dit vi går med oliverna och oliverna åker ner i säckar och småkvistar stannar kvar på bordet. Så fortsätter man träd efter träd. Idag var vi ju 4 stycken som hjälptes åt och vi hann med 4 träd och dessutom finns det ju efterjobb kvar som att elda kvistar, knyta ihop säckar, bära dem upp till vägen och köra dem till olivoljefabriken. Det här är vad min man annars pysslar med själv när han kommer hem från sitt dagjobb på hotellet nu på vintern. Han är förlåten att han inte gör så mycket här hemma nu.... Jag vet att jag kommer att ha träningsvärk i armar och axlar imorgon för jag är inte van vid sånt här kroppsarbete. Naglarna blir heller inte så fina av det här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar