söndag 23 november 2014

Söndagspyssel

Några i familjen har idag plockat oliver hela dagen. Någon i familjen har varit inne hela dagen och städat och pysslat. Jag har sagt att det ska då åtminstone bli december innan jag tar fram julsaker. Det pyntas och fixas överallt överallt har jag sett. Alldeles för tidigt. Idag har det varit kyligt och mörkt, därför hade jag ingen lust alls att vara med och plocka oliver. (det finns fler som ska plockas så jag hinner nog hjälpa till) Istället plockade jag fram min låda med julsaker och strök dukar och fixade köksfönstren och ställde fram lite extra ljuslyktor. Julgardinerna har jag tappat bort. Troligtvis slängde jag 2 av dem förra året. Jag hittade en gardin och bestämde mig för att sy om den lite så att kanalen skulle bli bredare. Jag sydde dem för 14 år sen när vi var inflyttade i huset och varje jul svär jag över att kanalen är så smal att jag knappt får igenom gardinstången. När jag nu tänker efter så hade jag nog bara 2 gardiner uppe förra året trots att jag har 3 köksfönster. 1 gardinstång hade gått sönder och maken satte upp ett rör i stället och det var för brett för gardinkanalen. Det var nog därför jag hittade bara 1 gardin i år, för troligtvis bestämde jag mig efter jul att det här var deras sista jul. När jag skulle sy trilskades symaskinen (23 år gammal) så jag blev så irriterad att jag slängde gardinen när jag ändå misstänkte att jag nog slängt de andra 2 ifjol. Så i år blir det vita gardiner och förhoppningsvis köper jag nya nästa år. Kanske nya gardinstänger också för de som jag har har sett sina bästa dagar. Det var ett köp som gjordes enbart för att kunna sätta upp gardiner när vi hade flyttat in. De billigast möjliga jag kunde hitta tills vi skulle ha råd att köpa nya. För 14 år sen... Det kom lite annat emellan.
Nu blir jag sugen på att baka lussekatter och pepparkakor. Det känns så tomt att ha gjort adventsfint hemma utan att ha adventsfikat bakat. Det blir nog i veckan, det.

1 kommentar: