onsdag 12 november 2014

Mutor

Det är inte precis sådär att min man älskar att strosa i gränderna i gamla stan eller att besöka sevärdheter, så ni vet. Igår fick jag bjuda honom på en kaffe på Starbucks efter att ha gått gata upp och gata ner i gamla stan. I helgen som kommer får jag antagligen hjälpa till att plocka oliver som betalning för söndagens utflykt. Idag har vi mest pysslat här hemma. Slängt skrot, städat, beskurit lite växter och träd och släpat kvistar. Just nu håller maken på och spacklar hål och sprickor i väggarna på altanen. Om vi har några pengar över vid tillfälle kanske vi målar där också. Dottern har varit "ledig" ifrån skolan i 2 dagar. Eleverna strejkar eller bojkottar skolan kanske man ska säga. Imorgon ska de ner till stan och demonstrera mot det nya skolsystemet i gymnasiet. Helt och hållet har jag inte förstått vad de protesterar mot men i det stora hela så är det det nya systemet som innebär att slutskrivningarna i tredje året i gymnasiet kommer att vara så omfattande att lärarna inte hinner gå igenom och se till att barnen förstår allt. De har en tidspress på sig att hinna igenom så mycket att de inte hinner se till att eleverna verkligen förstår. (ännu värre än förut alltså, för hittills har det ju också varit så) Dessutom så saknas det böcker för eleverna i tredje året så de har alltså inte ens material till att lära sig det de ska lära sig till slutskrivningarna. (Jag undrar om det är de slutskrivningarna som är högskoleprov, för det är på det provet de får poäng för att ta sig vidare till andra skolor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar