lördag 13 september 2014

Nu blev jag förvånad!

Jag läste detta och jag bara gapade av förvåning. Är det verkligen så i Sverige? Vad gör då alla ungdomar som inte ens kommer in på gymnasiet? Jag trodde i min enfald att på gymnasiet kommer alla in. Att komma in på högskolan är ju en annan sak, men jag såg nästan att gymnasieskolan är "obligatorisk" och att det finns ingen som inte kommer in. Ni som bor i Sverige och har svar, snälla, kommentera. Vad gör de barn som inte kommer in på gymnasiet? Jag TROR att alla kommer in på gymnasiet här. Om du sen klarar dig igenom gymnasiet är ju en annan sak, för det finns barn som får gå om klasser både en och två gånger. Ja, skolorna har ju börjat här nu. Dottern går första året på gymnasiet nu. Hon kommer att ha hårda år framför sig om hon ska följa sin dröm och komma in på den utbildning hon vill. Veterinär. "Frontistirio"-privatundervisning i extra ämnen tänker hon inte ta trots att jag har sagt att om hon känner att hon måste så får hon. Jag har nog berättat det förr. Sån här privatundervisning tar de flesta barn i nåt eller några ämnen för att få högre betyg eller som speciellt i engelska få "papperet" (lower och proficiency)som visar att de kan engelska. Att en stor del av de som har "papperet" inte klarar av att kommunicera på engelska verkar ingen bry sig i. (mina barn pratar bra engelska utan papper). Jag tror dottern ändå inte känner så stor stress för vi har pratat om att i Sverige finns det olika djurskötarutbildningar och det ser hon som ett alternativ. Sonen, han fortsätter sitt sommarlov han..... kockskolan börjar i november! Snart måste vi göra ansökningen. Tills dess får han öva lite :) Igår morse köpte jag köttfärs och sa till honom att vi måste använda våra auberginer till något så om du vill sno ihop en moussaka. Det gjorde han och den blev supergod! Till och med bechamelen som inte är det lättaste fick han perfekt. Jag fuskar ofta till Moussaka och Pastitsio och köper "bechamelkit" för bechamelen till dessa rätter ska ju vara lite tjockare än t ex till Lasagne och det är inte helt lätt att få till en tjock sås som samtidigt ska vara len och slät. Jag önskar er en trevlig helg och jag kan tala om att jag mår bättre idag trots att alla problem är kvar. Jag behövde skriva av mig och jag uppskattade alla kommentarer både här och på facebook, de hjälpte mig att se problemen lite mer objektivt och kanske lite mer "på avstånd". TACK!!!

1 kommentar:

  1. De beror väl helt på vad man söker. De finns säkert dom som bara söker väldigt åtråvärda linjer/skolor trotts att de inte har poängen att komma in och så finns de såklart endel som inte har godkänt i grundämnen eller så och därför inte är behöriga alls. Nu var de åtta år sen jag gick ut gymnasiet, men jag har nog aldrig träffat på någon som inte kommit in och börjat gymnasiet, även om inte alla slutfört de.

    SvaraRadera