måndag 30 december 2013

30 kg extra virgin olive oil


Igår plockade maken och barnen våra oliver. 180 kg oliver gav 30 kilo olivolja. I år är dock ett väldigt dåligt olivår. Nästa år kan det bli 300 kg olja från samma olivträd. Igår kväll lämnade maken in oliverna till press och nu har vi hämtat oljan och självklart blev kvällsmaten det ni ser i bild. Purfärsk olivolja med havssalt på där vi doppar brödet och till det tomater, ost, oliver och vin.



Stället där vi lämnar in oliverna drivs av solkraft, allt "avfall" från oliverna gör han växtgödsel av så inget alls går till spillo. Kvaliten på oljan och om den får kallas extra virgin mäter de i procent-syrahalt. Vår hade i år 0,4, alltså riktigt fin olja. Ifjol låg den på 0,9 och då kan man väl bara kalla den olivolja. (men himla god ändå faktiskt...) Gränsen för att få kallas extra virgin ligger på 0,8 enligt wikipedia och 0,6 enligt min man. Vad jag har förstått så är det bättre ju snabbare processen plocka-pressa går. Sen spelar temperaturen i pressningen roll också, ju lägre temperatur desto bättre (kallpressning)

6 kommentarer:

  1. Så godt det høres ut! Jeg var engang på olivenoljesmaking i Chania og da skjønte jeg det var forskjell på smaken på oljene, her hjemme blir det liksom ikke det samme å smake på oljer. Men jeg passer alltid på å kjøpe olje som er fra Kreta!

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna och tror på att 2014 blir ett toppenår, både när det gäller oliver och annat. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Härligt Anita!!! Jag vill också ha ett olivträd!!! :)

    SvaraRadera
  4. OOO tack för allt du berättade om oljan. Jag har aldrig vetat vad man skall spana in på texten för att få den bästa oljan. Sunda förnuftet har bara sagt mig att en extra virgin måste vara bra. Intressant berättelse. Tack för det.

    SvaraRadera
  5. Hittade hit via "en svenska i Grekland".
    Grekland står mig varmt om hjärtat, framförallt Kreta.
    Drömmer mig bort från ett regnigt Sverige genom att spana in dina bilder.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Men åh vad gott! Jag hörde att iår är ett dåligt olivår...synd för vi har också olivträd som släktingar plockar och antar att det inte blir ngn olivolja till oss i år... Vet du var man kan köpa bra kretensisk olivolja på kreta, tips? Hoppas du och familjen har det bra! Hälsningar din Daratso-granne

    SvaraRadera