fredag 27 april 2012

Det blommar!


Jag har inte så väldigt mycket blommor i min trädgård men i morse gick jag ut med kameran och fotade det som blommar just nu. Den lila syrenen har blommat ut men nu är det den vitas tur att sprida väldoft. Jag kom att tänka på min kollega under reseledartiden, han som inte var så duktig på namn på växter. Nu kommer jag väl att avslöja en liten yrkeshemlighet men det är ju så länge sen så det är väl preskriberat. Kreta är väldigt växtrikt och har många växter som bara finns här. Det är ju omöjligt att veta namnen på alla, men på utflykterna så väntar sig ju oftast turisterna att guiderna ska ha svar på allt. Min kollega hade ett så bra namn på de växter han inte kände till. Denxerodentro vilket blir översatt till svenska jagvetinteträd. Undrar hur många turister han lurade under sin tid som guide?


4 kommentarer:

  1. Man får inte heller glömma bort "tipotablomman"!
    ;-D
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Det namnet på träd måste jag komma ihåg, haha...alla svenskar som kommer hit frågar mej om träden och jag kan bara platan och bokträd.

      Radera
    2. Ja, mkt anvandbart ar det :)

      Radera