måndag 16 april 2012

Blommande syren på Kreta


Svensk sommar är för mig blommande, doftande syrener. Jag kommer ihåg den sommaren när sonen var nyfödd och jag inte jobbade. Sonen och jag åkte till Sverige och på vägen upp till Norrland fick min bror stanna bilen så jag fick gå ut och lukta på några syrener. Under åren har släkt och vänner alltid fått släpa med sig lite udda saker i sitt bagage när de har kommit på besök hos oss. Någon fick ta med sig en syrenplanta. Det tog 8 år innan den behagade blomma. Jag hade nästan gett upp hoppet. När den väl blommade slängde jag mig på telefonen och ringde min väninna "trädgårdsmästaren" för att förmedla den stora nyheten. Nu blommar den varje år och även om jag överlåter allt i trädgården till maken så följer jag alltid syrenens utveckling. Ett år hände något konstigt. Den blommade från kala grenar och de gröna bladen kom långt efter att blommorna redan vissnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar