måndag 14 oktober 2024

Grekiska staten får pris!!

 


Såå lång tid sen jag skrev ett inlägg här och nu när jag är lite irriterad på grekiska staten så får ni en uppdatering från mig.

Nu är det klubbat det där förslaget om att beskatta dricksen. Hur kan de vara så dumma... Det är svårt nog att hitta bra personal som vill jobba bara säsong och nu när de beskattar dricksen så blir det ju ännu svårare. Nu kommer ännu fler restauranger be om kontant betalning istället för att acceptera kort. Redan nu har jag förstått att många restauranger vill ha kontant betalning för att kunna få in svarta pengar. Jag har aldrig försökt med det utan accepterar självklart kort och för mig känns det som om det inte spelar någon roll om folk betalar med kort eller kontant eftersom jag slår in allt i kassan. Sedan har det ju inte bara med att göra att dricksen kommer att beskattas. Det blir en massa extra jobb för mig och revisorn. Dricksen ska in på lönen, jag ska räkna ut och ha koll på vilka dagars dricks som ska in på respektive personal och hur mycket för alla jobbar ju inte alla dagar eller samma tider. Hittills har jag alltid räknat dricksen på kvällen och delat upp och har räknat den dricks som kommer in på mitt konto som kontant så personalen får det direkt på kvällen. Och förstår inte staten att kontant dricks kommer ju inte att tas upp. Ska de nu gå runt och göra kontroll på att den kontanta dricksen tas upp som inkomst också???

Annan uppdatering:Säsongen lider mot sitt slut men ännu är det svårt att förstå. Vädret är precis som om det vore sommar även om nätter och sena kvällar börjar bli lite lite kyligare. Ännu är det mycket folk i rörelse och vi har en hel del att göra. Men, vi vet ju att helt plötsligt så kommer vi att se mindre folk och förstå att det är bara en par veckor kvar innan vi går på vinterledighet. 

Mer uppdatering kommer så småningom när jag har landat i ledighet och vinterdvala :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar