lördag 2 mars 2024

Ett steg tillbaka och pinsamt värre


 

Jag övervägde om jag ska skriva om detta eller inte men jag gör det ändå även fast det känns lite sådär eftersom jag bara råkade få veta detta och jag vill ju helst inte trampa någon på tårna. Det visar dock på vilken dålig planering och oorganisation som råder. Och jag antar att detta är bara en av alla saker där det fungerar på detta vis.

Så vad gäller det? Vattenräkningarna skickas ut av kommunen och det är ju till kommunen vi betalar vattnet. Tidigare har de alltid kommit med posten. Nu är det ju också så att gatunamn och nummer inte alltid är som de borde vara. Jag till exempel vet knappt vilken gata jag bor på men det räcker med att skriva mitt namn och området för det är ju samma brevbärare som kommer och han har koll på alla som bor i området. (det gäller dock att prata med honom ifall man flyttar eller som när den gamla brevbäraren gick i pension så tog det ju ett tag innan den nya lärde sig alla namn) 

Så vad har nu hänt med vattenräkningarna. Anledningen till att de tydligen slutat med sitt avtal med posten känner jag inte till men nu var det meningen att en courier skulle ta över utdelningen av dem. Men, eftersom adresserna inte var fullt ut korrekta med gator och nummer så valde couriern att inte dela ut dem utan istället lämnade de över kartongerna med vattenräkningarna till de valda områdesansvariga politikerna. När vi gjorde ett besök i vår områdesansvariges butik såg vi kartongerna från våra områden och vi fick veta vad som skett. Här står han alltså med en massa kartonger med vattenräkningar! Vi letade reda på våra grannars räkningar och tog dem (vår hittade vi aldrig...) Jag bara suckade och fattar verkligen inte hur det kan vara så otroligt oorganiserat. Istället för att gå framåt tar de stora kliv bakåt så det är ju inte underligt att det är så mycket som inte fungerar i Grekland eller att det tar sån tid med många saker som egentligen borde ske snabbt. Det blir troligtvis så mycket runt omkring allt som tar tid. Det går dock att ansöka om att få räkningen med mejl och det kommer vi att göra nu! 

Kalo mina och trevlig helg säger jag till er alla!

2 kommentarer:

  1. I Koutsounari har det fungerat så i flera år. Vi får hämta all post hos posten i Ierapetra. Om vi har tur finns den hos vår supermarket. Posten fungerar nog bäst när den inte är privat.

    SvaraRadera
  2. Ett studiebesök i Sverige för de ansvariga kanske!😉

    SvaraRadera