tisdag 27 februari 2024

Vinprovning igen


 

 I helgen hade "wines of Crete" sin årliga vinprovning. Den är öppen för alla intresserade (till skillnad från den vi var på tidigare som var bara för företagare) och i inträdet på 10 euro (eller 8 om man köper biljetten online) ingår ett "wines of crete-glas". Den hålls varje år i februari och nästan alla vinproducenter på Kreta deltar. Man kan gå runt och provar så mycket man vill. Vi försökte förstås bestämma oss för vilka viner vi ska ha i vår meny i år men det är faktiskt riktigt svårt. Nästan alla har ju goda viner. Har ni något favoritvin som ni brukar beställa in när ni är här?

 


 

Dagen innan var vi på en liten mässa som vår leverantör av läsk och sprit hade. Där drack vi mycket kaffe och provade även glass. Även lite färdiga desserter provade vi men det kommer jag förstås inte att köpa in eftersom jag gör mina egna desserter. Den mässan var inne i stan så vi gick omkring lite grann innan för vädret var helt fantastiskt och det var fullt med folk på cafeerna nere i hamnen. 

 


Just nere i hamnen är det inte ofta man ser havet alldeles turkost men så var det den dagen. Jag vet inte vad det är som gör att havet ibland är så turkost men det har på något sätt att göra med hur solen speglar sig i havet har jag förstått.

 

 

Vid saluhallen kan man nu se lite aktivitet (åtminstone finns en byggställning där) men när exakt de planerar att vara färdiga kan man bara spekulera i.



Som vanligt grävs det lite här och där. Och som vanligt är det på ställen där de nyligen har grävt och sedan "gjort färdigt". Jag förstår verkligen inte vad exakt de håller på med och hur de planerar...


Nu har vi haft några regniga dagar vilket verkligen behövs. Vi kan dock ändå inte säga att det har varit nån riktig vinter för även om det känns kyligt och ruggigt inne så har faktiskt temperaturen utomhus inte varit lägre än 15 grader dagtid. På kvällen har det väl gått ner mot 9 grader nån gång. Inte kallare men många gånger däremot varmare och på dagtid när solen är framme så känns det ofta som sommar. 

Jag önskar er en fortsatt trevlig vecka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar