måndag 6 juli 2020

Turisterna börjar komma




Vår post kommer till svärmor eftersom brevbäraren föredrar att lämna den där då vi bor lite "avsides" från stora vägen. Igår ringde hon och sa att jag hade ett paket. Goda vänner visste precis vad jag behövde! Lite extra gott kaffe, godis och trevliga munskydd! Nej, godis behöver jag inte...men det var gott :)

Söndagen började med en timme på stranden. Därefter väntade sista dagen denna "arbetsvecka" eller "arbetshelg" kanske man ska säga. Nu väntar tre lediga dagar och nu får vi försöka njuta lite extra av dem för nästa vecka kommer vi nog att ha öppet lite mer. Det är inte mycket turister men några har letat sig till oss och varje euro som kommer in är ju välkommen. Förhoppningsvis kan vi snart börja beta av lite räkningar som vi ligger efter med. Det är el, hyra och några leverantörer samt lite annat och det ska bli skönt att kunna betala av lite. Nu gäller det att försöka betala av så mycket som möjligt och att kunna lägga undan till vinterns räkningar. Det kommer inte att bli lätt med de få månader turistsäsong som återstår men om inget oförutsett händer ska vi nog kunna fixa det.

Jag är duktig och håller avstånd, använder munskydd, spritar händerna och spritar av menyerna efter varje kund. Men, det kommer att bli omständigt när det blir mer att göra. Egentligen ska man ju ha handskar och byta dem efter typ varje moment vid olika bord men har ni någonsin försökt sätta på er handskar med våta händer? För händerna blir svettiga med handskarna och om jag då ska stressa från det ena bordet till det andra går det snabbare att sprita händerna. Mitt munskydd blir genomvått snabbt så jag måste ha minst ett tjugotal på en arbetsdag och byta hela tiden. Då måste jag fråga er, är det någon av er som jobbar inom restaurangbranschen i Sverige? Vad gör ni för att skydda er själva och kunderna? Enligt vänner som har gått Covid-seminariet här så ska vi tydligen utgå från att alla kunder är smittbärare. Allt för att skydda oss själva och våra kunder.

Det senaste dygnet har vi haft 9 bekräftade fall av smittade i landet och 7 av dem är "inresta". Inga nya dödsfall har rapporterats så den senaste siffran är 192 och det har den varit i flera dagar nu.

Gränsen mellan Grekland och Serbien har stängt på grund av att antalet smittade där har ökat.

Jag önskar er en KALI EVDOMADA - bra vecka! Här blir det som vanligt runt 30 grader och några timmar på stranden kommer det att bli för mig.

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

4 kommentarer:

  1. Visst har du ett vanligt blått munskydd i dina tyg munskydd annars hjälper dom inte det minsta. Munskydden ska ha 3 lager för att hjälpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker att hålla avstånd istället och har munskyddet helt enkelt för att det är lag på det. Kanske det hjälper lite ändå för annars borde väl inte grekiska staten ha satt de här lagarna.

      Radera
  2. Jag jobbar inte nu är ju pensionär som jobbar mycket. En tanke med vantar har du tänkt på att när du serverar ha bomullsvantar och dom äckliga plast när du gör annat. För bomullen kan du stoppa i fickan mellan varven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är säkert skönare att ha på sig men jag vet inte riktigt vad lagen säger om det här..

      Radera