torsdag 27 september 2018

Öppet brev till mr Tzipras

Kanske jag inte är så duktig på att räkna men jag ska göra ett försök. Käre Mr Tzipras, om jag köper in 4 fina köttbitar för totalt 28 euro så läggs det på 13% moms, dvs 3,64. Jag betalar då totalt 31,64. När jag säljer dessa vidare i restaurangen så kanske jag tredubblar priset och säljer då dessa för 94,92. Av den summan vill du ha 24 % i moms vilket är ungefär 19 euro. Jag får då dra av den moms jag har betalat, dvs 3,64 så då blir det 15,36 jag ska betala till dig. Jag har då en vinst på 47,92 enligt mig men enligt dig har jag en vinst på 66,92 som du vill att jag betala skatt på och den skatten är 22% plus 22% skatt i förskott för nästa år. Det blir 29,44 i skatt. Då blir det härlig vinst på 18,48 till mig. (fast på tallriken ligger ju inte köttbiten ensam utan där finns både potatis, sallad och om du önskar även en sås) Men mr Tzipras, har du glömt att jag måste betala hyra, vatten, el, gas och lön, samt IKA(försäkring). Dessutom kanske du är medveten om att jag får in pengar bara 6 månader om året fast jag måste betala både hyra och egenavgifter-arbetsgivaravgifter-försäkring för hela året? Visst ja, dessutom betalar jag en avgift för att barn ska få åka på barnkoloni? Eftersom det är omöjligt att deklarera själv här så måste jag dessutom betala en revisor som gör det jobbet. Visst ja, sen vill kommunen ha en summa på, jag tror det är 4% på min omsättning. Jag vet inte riktigt varför men så är det.

Som du förstår mr Tzipras blir det inte mycket kvar till att betala privata utgifter, som till exempel fastighetsskatten som är lika stor som en månadslön. Fast där är du snäll och låter mig ta den på avbetalning. Sen är det ju förstås inte ditt fel att både el och telefoni är dyrare här i Grekland än i till exempel Sverige, eller..


Jag vill inte klaga men jag vill bara få dig att förstå att det finns en anledning till att grekerna försöker få in lite svarta pengar. Jag har märkt nu att det fungerar inte att vara svensk och laglydig i det här landet utan svarta pengar är ett måste för att överleva. Som tur är för dig så finns det en hel drös turister som vill hjälpa dig att få landet på fötter och därför begär de ett maskinskrivet kvitto. Det tycker jag är riktigt duktigt gjort av dem. Kanske de löser problemet med svarta pengar som cirkulerar i landet? Kanske du istället skulle sänka restaurangmomsen för varför ska den vara 24% här och inte 12-13% som den är i andra länder? Och varför vill du ha skatt i förskott för nästa år?? När det gäller momsen skulle vi kunna gå halva vägen var. Du sänker momsen, jag sänker priset lite så blir det lite billigare för turisterna och jag får lite mer vinst. För eftersom priserna här ligger i ungefär samma nivå som övriga Europa är det ju liksom självklart att det blir mindre vinst här eftersom momsen ligger på 24%. Att höja priserna går ju inte heller för då kommer turisterna att tycka att det är för dyrt att äta ute här.

Jag reserverar mig för eventuella fel som jag har gjort i beräkningarna men jag har faktiskt läst matte bara i Sverige. Efter att ha fått dotterns betyg validerade i Sverige har vi nu förstått varför hon hatade matte och tyckte det var så svårt. Matten här i Grekland i gymnasiet ligger på universitetsnivå i Sverige. 

Jag önskar dig en bra dag!


3 kommentarer:

  1. Så bra skrivet!! ALLA näringsidkare borde skriva till honom så att han blir överöst av liknande brev.

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant läsning.
    Grekland måste vara det land som mest missgynnar företag.
    Hade detta hänt här hade det blivit rejäla protester från företagen.
    Finns det ingen fretsgsorganisation i Grekland?

    SvaraRadera