onsdag 24 juni 2015

Upptäck Kreta med bil!


Jag brukar säga att det är 2 stycken utflykter som man helst ska åka med guidad tur på. Samaria ravinen (pga att guiden fungerar som en "säkerhet" om något händer plus att det är skönt att ha båtturen och hemresan med buss redan ordnad när man vandrat 18 km) och Knossos pga kunskapen.

Allt annat kan man med fördel upptäcka själv med hyrbil. Det är inte lätt att ge tips på vad ni ska se här på Kreta. Jag har ju flera läsare som har sett mer av Kreta än vad jag har gjort men sen har jag ju också de läsare som ska åka till Kreta för första gången. Jag ger några tips och ni som vill ge av era egna tips gör gärna det med en kommentar.

Först och främst ska ni ju hyra en bil.  Speciellt om ni kommer under högsäsongen så kan det vara en fördel att förboka bil. Här hittar ni tips på hyrbilar,  kan göra sökning och jämföra priser.  När det gäller att hyra bil i Grekland så kan ni här läsa reglerna så ni inte får några oväntade överraskningar.

Ok, vart ska man åka? Vart skulle jag åka om jag fick vara turist för en vecka?

Jag skulle åka till en vingård. Kreta har flera bra vinproducenter och många av dem kan man besöka. Även om de inte har officiella öppettider så kan man kontakta dem och fråga om man kan få komma på ett besök. Här hittar ni adresser till vingårdar över hela Kreta.

Elafonissi! Kretas Maldiverna. En bild säger mer än tusen ord och därför skriver jag inte så mycket om Elafonissi mer än att det ligger längst ner i sydväst.

foto Chania Crete by Nikos

Falassarna - härlig strand längst västerut. Stanna till solnedgången. Åk sen till Kolymbari och ät middag på en av de populära fisktavernorna där.

Åk upp till Omalos där Samaria ravinen har sin början. Åk dit när alla vandrare har givit sig av. Njut av lugnet. Ät en härlig lunch på en av tavernorna. Mycket god mat med bara lokala produkter. (i år låg det t o m lite snö kvar uppe i bergen i slutet av juni!)

Margarites - byn som är känd för sin keramik. Hela byn är fylld av keramikverkstäder där ni kan hitta modern design blandad med bruksprodukter som de såg ut under den minoiska tiden. Mysig by att strosa omkring i.


Hitta er egen lilla by att äta lunch eller middag i. Promenera omkring och upptäck gränder, gamla hus och små äkta kafenion(grekiska kafeer) där de grekiska gubbarna sitter som om tiden har stått still.

Åh, nu vill jag ha semester...jag vill också vara turist.

(inlägget är ett samarbete med hyrbil24.se men orden, tankarna och åsikterna är mina egna)

2 kommentarer:

  1. Så inspirerande! Har aldrig varit på kreta men på flera andra grekiska öar och älskar dem! Och också skillnaden mellan, väldigt sugen på Kreta och speciellt de här icke-charterresmålen du beskriver!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra sida att för oss som ska till Kreta i sommar. Har du någon vingård du skulle rekommendera? Då vi tänkt hyra bil vore det ett roligt stopp, har aldrig besökt en vingård.

    SvaraRadera