lördag 16 maj 2015

Hotelltips - Golden sand


Får jag lov att presentera Golden Sand. På det här hotellet lärde jag känna min make. Här jobbade jag i receptionen i 13 år. Det är lätt att trivas i den avslappnade och familjära stämningen. Slappna av och häng vid poolen och poolbaren. Trots att varken jag eller maken längre arbetar här så återkommer vi ofta hit för en öl i baren  Dessutom så har vi ju flera vänner från tiden vi jobbade här som bor här år efter år på semestern och då stämmer vi ofta träff i poolbaren.


Hotellet ligger cirka 200 meter från min favoritstrand Chrissi akti. Gångavstånd till Agia Apostoli.


Hotellet har 2 byggnader som ligger på var sida om vägen. Den övre byggnaden (Golden Sun) har flera lägenheter med havsutsikt då de ligger högt upp. Den nedre byggnaden (Golden Sand) är huvudbyggnaden där du hittar supermarketen, receptionen, restaurangen och poolbaren. Pool finns på båda. 


Ljusa fräscha rum

gräsmatta :)
Om ni vill åka in till Chania stad så ligger busshållsplatsen precis utanför hotellet. (det går även att gå till Chania efter stranden)

Om ni vill boka eller läsa mer så gå in på hotellets hemsida.

Chrissi akti soluppgång


12 kommentarer:

  1. Golden sand har jag bott på - i Phuket Thailand!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det är nog ett vanligt hotellnamn. Jag skulle kanske ha skrivit det grekiska. Xrissi Ammos.

      Radera
  2. Roligt att folk läser din blogg,jag är en av dem som har börjat läsa nyligen.Du undrar om svenskar är rädda för att åka på semester till Grekland?!Jag själv åker snart men undrar - hur mycket kontanter ska jag ta med mig?Här i Sverige får vi informationen om läget i Grekland från TV och tidningar och bloggar.Det är inte lätt att få en uppfattning om situationen i Grekland!Inte konstigt att folk väljer ett annat land!Inte alla men en del.Man vill ha semester med sol och bad!Det hat man väntat på i ett år!Skriv istället-finns det pengar,är allt som vanligt,vad ska en turist först och främst tänka på!Hoppas att du förstår och ge en bra bild av dagens Grekland!Ha det bra!Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Oj, ja, det är det jag skulle vilja veta, vad folk i Sverige tänker. Vad läser de? Vad är de rädda för? Finns det oro? Men som jag skrev också. Vad är det värsta som kan hända? Allt är precis som vanligt. Det finns pengar i bankomaterna. Butiker och restauranger är öppna som vanligt. Havet och solen är precis som vanligt. Allt är som vanligt. Som turist ser du absolut ingenting av krisen och ibland hör jag turister som är förvånade för trots allt de hört är allt som vanligt. Turisterna ser inte våra räkningar som hänger obetalda hemma på kylskåpet. Det är allt... Vi försöker också leva som vanligt så du kommer att tycka att grekerna gnäller i onödan. Vi tar en kaffe i hamnen och vi går ut på taverna när vi kan.
    Hur mycket pengar du ska ta med dig kan jag inte svara på. Det beror ju helt och hållet på vad ni tänker spendera. Så ta med lite kontanter att ha på fickan och sen kort. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Tack för svaret!Missförstå mig inte.Jag har semestrat dem senaste 13 åren i Grekland trots krisen.Dem senaste 3 åren pga sjukdomen kunde inte åka till Grekland.Själv är jag ej rädd för att åka till Grekland.DEt skrivs i svenska tidningar väldigt mycket om krisen,ungdomar som lämnar landet,folk som lever på små inkomster,allt som skrivs är negativt ...det kan du läsa själv på dn nätupplaga.Tv visar en negativ bild av grekland - stora skulder ...förhandlingar i Bryssel som knappast ger någon resultat.Vad ska man tro om man bor här i Norden?!Önskar er alla i Grekland en bra sommar med många turister!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, det är inte dig jag missförstår och ja, läget är svårt här för oss som bor här men media skrämmer ju bort turisterna och det är ju nu vi verkligen behöver turisterna. Det blir nog ett litet inlägg i dag ang det...vi får se.. Ha det gott!!

      Radera
  5. Intressant med detta hotelltips. Men länken ger inga prisuppgifter. Vi är två pensionärer (kvinnor) som gärna vill åka till Chania i oktober. Minst två sovrum och pentry/ litet kök för att fixa frukost och ev. lättare lunch. Kan ditt hotell ge en bra deal? Vi är inte oroliga för krisen. Kreta har ju sina fördelar med massturismen, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maila hotellet och be om prisuppgift, eller så kan ni ju hitta hotellet på booking.com också och boka där igenom. Från Sverige kan ni även boka genom Airtours.

      Radera
  6. Hej! Hittade din blogg när jag googlade på Golden sands. Funderar på att åka dit i juli. Hur är 2-rumslägenheterna och balkongerna? Är det ett lugnt hotell? Hälsningar Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett relativt lugnt hotell. Sen beror det ju alltid på gästerna som bor där just vid tillfället:) Balkongerna är inte väldigt stora men man får plats att sitta där och jag tror det är 2 eller 3 stolar och ett bord där. Rummen är fräscha och rymliga. Be att få mot poolen om ni önskar balkong mot den. Det finns några rum som har balkong mot vägen.

      Radera
  7. Tack snälla för så snabbt svar! :) Vi vill ha lugnt men inte föööör lugnt. Åker med min mamma och min son. Vi bodde på Elmas för 20 år sedan, älskade stranden nedanför. Just det som oroade mig med balkongen, vill helst inte ha mot vägen... Vet du hur man går till väga och önskar det? Bokat genom Airtours.
    Fina smycken du gör! Vart är din butik? Är det långt att gå från Golden Sand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så många rum som är mot vägen så om du skriver till hotellet och ber snälla, snälla kan jag få mot poolen så är jag säker på att de fixar det. Eller....skicka i ett mail till mig exakt datum och namn när ni kommer så kan jag prata med ägaren :) Min butik har jag slagit igen sen oktober så nu är jag arbetslös. Fast mina smycken kan du hitta i receptionen på hotellet Anais som ligger vägg i vägg med Golden Sand. Eller så får jag ha lite försäljning till dig på Golden S :)

      Radera