torsdag 5 mars 2015

Pytt i panna


Igår blev det en ganska så svensk rätt hemma hos oss. Pytt i panna. Första gången jag gjorde det var efter att min dotter sagt att hon ville äta svensk pyttipanna. Jag blev lite förvånad för vad jag kan komma i håg så har vi inte ätit det i Sverige. Hon berättade att hon hade ätit det hemma hos min bror. "Han hade det i en påse i frysen, det var bara att steka och det var sååå gott". Min pyttipanna var tydligen inte lika god. Så bravo svenska halvfabrikatsfabrikanter ni har tydligen lyckats att göra väldigt god halvfabrikatsmat. En gång när vi var bjudna på mat hos pappas fru så serverades det potatisgratäng. Mmm vilken god potatisgratäng. Svar: Ja, och det är så lämpligt. Man bara öppnar påsen, häller i en ugnsform och gratinerar i ugnen.

Här i Grekland finns det knappt sådan halvfabrikatsmat och det som finns är inte någon höjdare. Själv tycker jag en köttfärssås som finns i en grön konservburk i Sverige är supergod. Maken skulle få dåndimpen om jag skulle servera honom det. Själv skulle han aldrig, aldrig "laga till" färdig mat från konservburk.

Visst ja, risgrynsgröt i en "plastkorv". Det fanns att köpa på förenings julbazar. Vansinne enligt mig. Risgryn finns här och att koka risgrynsgröt är väl det lättaste som finns! Och gott blir det!

Tillbaka till min pyttipanna. Det blev kylskåpsstädning. Potatis, lök, bacon, champinjoner och lite grekisk lantkorv. Jag köpte en burk inlagda rödbetor för att få lite svensk pyttipannkänsla. Det äter inte maken. Han äter helst blasten från färska rödbetor. Kokt och serverad med olivolja, citron och salt.

4 kommentarer:

  1. Våra grekiska män är gediget Jaja-präglade... Inte utan skäl, Jaja var en utomordentlig matmamma. Men pytt-i-panna och svenska pannkakor gillar min man, och rödbetor också. Jag kan sakna halvfabrikat , för ibland har man varken tid eller lust eller alla ingredienser hemma till nån traditionell rätt. Därför lagar jag stora satser av sån stökig mat, och lägger i frysen. Som pensionär kan man egentligen inte skylla på tisbrist, men på ork och lust att stå vid spisen. Hur i hela friden klarade jag heltidsjobb och familj...???
    Monica P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man blir lite bekvämare med åren...när mina barn var små hade jag faktiskt perfekt städat hemma jämt. Det "hinner" jag inte nu. (eller läs - jag prioriterar bort städningen) Sen har jag sån "tur" att på sommarhalvåret så hinner inte jag laga mat med mina arbetstider medan maken börjar senare så då lagar han maten och kommer med matlåda till mig. :)

      Radera
  2. Faktum är att jag tycker risgröten i plastkorv är god. Eftersom det är bara jag som äter gröt och det vid 5-tiden på morgonen är det praktiskt att bara ta en portion av korven.
    Däremot gör jag mycket storkok som jag fryser till exempel kalops, levergryta, dillkött, pepparrotskött, lasagne, fläsklägg och mycket mera.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört fler som har lovordet den "plastkorven" så jag får väl prova någon gång. Mmmm nu blev jag sugen på kalops! Ha det gott!

      Radera