fredag 21 november 2014

Lugn dag

Helgdag idag, så barnen har ingen skola. Det är alltså Maria-dagen. Förr när vi inte tillhörde Chania kommun så var det inte helgdag, men nu gör vi det och har alltså helgdag. Olika kommuner har olika kyrkor och helgon som gör att det räknas som helgdag. Chania har Maria. Förr hade vår kommun Nikos. (Agios Nikolaos alltså) Dottern och jag tog en liten promenad. Först gick vi till butiken för att göra några nyckelringar som jag har beställning på och sen gick vi bort till Kalamaki och tillbaka via stränderna och förbi Agia Apostoli parken. I parken är det alltid fullt med folk som går eller springer. Sådan skillnad mot mina första år här. Då var jag för det mesta ensam. Jag kommer ihåg att jag gick omkring därnere under vintrarna med sonen i barnvagn. I korgen under den stora, gamla Emmaljungan hade jag stenar som skydd ifall de lösspringande hundarna skulle gå till anfall. Det var jag, barnvagnen och de lösspringande hundarna som promenerade omkring därnere.
Nu håller sonen på i köket. Det ska bli en vegetarisk pastitsio. (pastitsio-pastagratäng)

3 kommentarer:

  1. Gud som jag saknar er.... Vi ses väl snart igen!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är bara att komma ner en sväng då!! Det finns ju ett ledigt rum.. Och om du vill göra turer finns det en bil. (som tankades i slutet av oktober efter att ha haft full tank nästan hela sommaren...........) Kram!

      Radera
    2. Ha ha, så bra att soppan räckte länge ���� Åker över till England några dagar nu på fredag och sedan är semesterdagarna slut. Men snart är det ett nytt år ��

      Radera