torsdag 15 mars 2012

Jakten på 51 euro...


Never ending story eller vad ska man säga... Som jag berättade var jag på sjukhuset i söndags och fick betala 51 euro även fast jag logiskt sett inte skulle ha behövt det eftersom vi nu alla tillhör samma försäkringskassa. På måndagen var jag till min fd försäkringskassa som enligt sjukhuset skulle betala ut summan till mig. Jag fick fylla i en ansökan, men kontrollantläkaren var inte där så jag skulle återkomma när han skrivit på. Jag var dit i morse. Och han-kontrollantläkaren visste vad de övriga inte visste, att de gjort fel på sjukhuset som tog betalt av mig och att de nu inte kunde betala ut några pengar. Jag hade råkat hamna i ett glapp av oorganisation, brist på kommunikation och samarbete innan alla fått order om vad som egentligen gäller. Så han sa åt mig att försöka få tillbaka pengarna från sjukhuset men han var mycket tveksam till om jag skulle lyckas, men tjänstvilligheten var det inget fel på. De drog ut kopior från regeringsbeslutet som gäller för nya försäkringskassan och de strök under det som klart och tydligt visar att sjukhuset inte ska ta betalt av min fd försäkringskassa. Jag tog bussen till sjukhuset och travade upp till sjukhuslednigen som mycket väl visste vad som gällde. Men tyvärr så visste ju inte personalen det i söndags. Jag skulle gå ner till ett kontor och leta reda på en man som skulle hjälpa mig. I 1 timme gick den mannen fram och tillbaka på kontoret och läste mitt kvitto och de 2 papper som jag fått med mig där det står vad som gäller. Till slut fick en kille som satt vid en dator papprena. Det tog ca 30 minuter att skriva in mina uppgifter. Till slut så vinkade en annan man i andra änden på kontoret på mig att jag skulle komma dit. Helt plötsligt ligger 51 euro i kontanter framför mig!!!

4 kommentarer:

  1. Vilken historia! Men just nu vet verkligen INGEN vad som gäller inom hälsosektorn. Lagar och förordningar ändras ju varenda dag. Men bra att du inte gav dej och att du fick rätt till slut!

    SvaraRadera
  2. Man behöver verkligen ha tålamod här när det gäller byråkratin. Bra att du inte gav upp.
    Hälsningar
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland far man verkligen vara utrustad med talamod... Ha en bra dag!

      Radera