lördag 5 november 2011

Saknad


Imorgon har vi minnesgudstjänst för svärfar. 1 år. Minnesgudstjänster hålls flera gånger under det första året. Det blir kaffe, raki och sötsaker efteråt.
Vi saknar honom. Jag var i Sverige själv förra året när han gick bort. Han dog helt oväntat under natten och begravnigen hölls redan morgonen efter, sa jag hann inte vara med på den. När jag kom tillbaka var det så svårt att förstå att han var borta. Jag väntade mig flera gånger på morgonen när jag satt ute på balkongen o drack mitt morgonkaffe att jag skulle höra hans röst en bit bort när han var ut o pratade med sina hundar och katter eller tuta när han körde förbi vårt hus. Han hade inte hunnit vara pensionär många år, men jag vet att han hade kul de sista åren. Han var lite egen, svärfar. På en tomt bredvid vårt hus hade han byggt sig en koja/barack där han bodde för det mesta. Man kan säga att han var särbo med svärmor. Han odlade, hade höns och kaniner, lagade ofta sin mat själv och på kvällarna hade han ofta massa kompisar ur samhällets alla skikt som besökte honom. Och han hade mycket kompisar! De grillade och drack vin och diskuterade. Han var snäll och godhjärtad och ställde alltid upp när man bad om något. Jag vet att han uppskattade mig också, speciellt vid olivplockningen för där var jag en god hjälp och var inte rädd att ta i. Nu börjar olivoljan ta slut.. Det var svärfar som såg till att vi, min svägerska och han själv hade årsförbrukningen av olivolja. Vi har ju inga egna träd förutom fem stycken på vår tomt, men han hittade alltid någon som behövde hjälp med sina träd och då organiserade svärfar vår plockning av dem och hälften av oljan fick vi och ägaren av träden den andra hälften. Och blev det mycket olja något år så sålde vi och fick lite pengar också.
Vila i frid, käre svärfar!

2 kommentarer:

  1. vad gullig du är,blev alldeles tårögd nu.

    SvaraRadera
  2. Förstår att du saknar honom, vilken härlig snubbe!

    SvaraRadera