tisdag 10 januari 2023

Den värsta julen

 


Jag vet inte om jag gör rätt som skriver det här inlägget men jag tänker att både lokaltidningen och radion rapporterade om det så då gör jag väl inte fel som skriver om min upplevelse. 

Vi skulle fira jul med de närmaste på juldagen så på julaftonseftermiddagen var jag och barnen själva i det hus där sonen bodde under vår vistelse. (vi andra bodde i ett annat hus bara en par hundra meter därifrån) Vi skulle ha lite mysigt med spel och godis. Vi började elda i kaminen som vanligt. Vi hann knappt börja med spelet då en av oss upptäckte att en gnista ramlade från taket en bit från kaminen. Jag ska inte gå in på fler detaljer där utan går snabbt till att vi ringde 112, räddningstjänsten från fyra närliggande orter kom. Det brann i taket och trots att det då knappt syntes från insidan var hela taket eller krypvinden eller vad man säger i brand. Barnen fångade in katterna och satte dem i sina burar. Vi fick ut en del saker och gick sedan ut för vi visste ju inte hur länge det skulle vara säkert att vara kvar inne och försöka få ut mer saker. Från räddningstjänsten uppmanade de oss att gå till det andra huset för att de jobbade bäst utan att ha andra omkring sig. Vi var alla i chock och gick därifrån. 

Huset blev totalförstört av branden samt vattenskadorna vid släckningsarbetet.Vi alla befinner ju oss nu i olika typer av tillstånd. Att de trevliga stunderna vi skulle ha och fira jul och nyår blev helt raserade var ju givet. Vi har reagerat på olika sätt och går igenom en kris. Jag är samtidigt tacksam för mina vänner som har ställt upp på olika sätt så vi kan vara kvar här tills vi åker till Uppsala och sedan ner till Chania igen. Inget blev som planerat. 

En har förlorat sitt hus, en har förlorat i stort sett alla ägodelar, min son förlorade "bara" sin resväska med innehåll. Det nygjorda passet var vi ner och anmälde förlorat igår och det fanns en tid ledig för ansökan om nytt inom 4 minuter så det är också gjort. Nu hoppas vi bara att han ska få det innan vi åker men vad de sa är allt tillbaka till det normala så inom en vecka ska det ha kommit.

Uppdatering - detta inlägg började jag skriva för flera dagar sedan men jag orkade inte publicera det. Sonens pass kom i varje fall otroligt snabbt, inom 2 dagar. Vi "greker" är installerade hos en väninna där även dotterns katter kan vara utan problem. Vi börjar landa i vad som hänt även om olika "sår" finns kvar. På nyårsaftonen reagerade jag starkt på fyrverkerierna vilket jag inte trodde jag skulle göra. Även när jag känner rökluft från hus där de eldar reagerar jag. Vi har varit och handlat kläder till sonen för han hade ju kvar bara det han hade på sig.

En till uppdatering - Nu är vi i Uppsala i dotterns delade lilla lägenhet och snart åker vi tillbaka till Chania. Vår vistelse i Sverige blev ju som ni förstår väldigt konstig i år men vi har med hjälp av vänner ändå haft det bra och gjort en del saker. Jag har inte fotat lika mycket som jag brukar göra och vi har mest bara varit och tagit det lugnt så jag vet inte om det blir fler inlägg från vår Sverigeresa. 

Jag hoppas ni alla har haft det bra och nu blickar vi framåt och hoppas på ett mycket bättre år på alla fronter.

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

5 kommentarer:

  1. Styrkekrsmar! /Anki

    SvaraRadera
  2. Styrkekramar till dig och din familj

    SvaraRadera
  3. Men käre nån!!!! Vilken förskräcklig upplevelse!!! Det bästa i allt elände är att läsa att ingen av er kom till skada. Hoppas och önskar att du så småningom kan se tillbaka på allt det roliga som du och barnen var med om under er Sverigevistelse. Styrkekramar till er alla

    SvaraRadera
  4. Tänker på Er! Detta vill ingen vara med om, en mardröm, men det viktigaste är ju att ingen kom till skada. Förstår att det tar tid att komma över men skönt att ni kunde åka "hem" till Sverige en tur.

    SvaraRadera