lördag 16 juli 2022

Fortsättning följer på tidigare inlägg

 

Vi fortsätter att ha fullt upp på kvällarna och jag känner mig lite orolig över hur de ska klara sig med en person mindre när jag nu ska åka på min "återhämtningsresa". Ni som har besökt Orexi de senaste veckorna kanske tror att jag inte jobbar eftersom jag har varit lite osynlig men jag har fullt upp. På dagarna städar, bakar och fixar jag och på kvällarna gör jag i ordning alla beställningar på dryck och efterrätter samt har hand om kassan och notorna.

Den här femdagarsveckan som har införts är ett stort samtalsämne och vad vi har förstått så jobbar de flesta företag som så att personalen jobbar 6 eller 7 dagar men är "försäkrade" och jobbar lagligt 5 dagar. Alla riskerar de där böterna och som nere i hamnen till exempel har de så mycket att göra hela dagarna att böterna liksom gör varken av eller till för dem. För mig och andra mindre företag blir böterna mer kännbara. Därför kör jag lagligt även om det för oss blir svårt att få till ett fungerande schema. Att hitta extrapersonal för 2 dagar i veckan är inte lätt. Var hittar man till exempel en kock som vill jobba två dagar i veckan? Tur att maken klarar av alla poster på restaurangen! 

Ibland lönar det sig att gnälla! Kommer ni ihåg att jag i sista inlägget gnällde över kortterminalen som inte fungerade så bra? Jag ojade mig i telefonen med dem och sa att jag skämdes inför kunderna att jag var tvungen att be dem gå till den ATM som tar hutlös avgift (ps det finns en från en grekisk bank i närheten också men det sa jag inte förstås), att tjejerna som serverar förlorar dricks eftersom det inte kom upp frågan om det när man blippade kortet samt att vi förlorade mycket tid på att uppdatera den konstant. Det tog bara två dagar så hade jag en splitterny som kom med courier!! (de tidigare telefonsamtalen med dem hade maken haft och han var inte lika duktig på att gnälla)

Blåst och höga temperaturer innebär alltid risk för brand och från igår kväll har det brunnit runt Rethymnon och flera byar har varit tvungna att evakueras. Läs mer här. Inför lördagen varnar man för höga risker för brand på hela Kreta samt många andra delar av Grekland.

SAS-strejken påverkar inte bara ressugna skandinaver. En del hotell som samarbetar med researrangörer som nyttjar SAS står halvtomma då inga nya turister kommit men de "gamla" har fått åka hem. Jag gissar att hotellen inte behåller hela personalstyrkan då hotellet är halvtomt. Detta är ju väldigt tragiskt då många kanske har varit utan jobb under 2020 och 2021 och verkligen behöver sin inkomst i år. 

Jag önskar er en riktigt bra helg!

2 kommentarer:

  1. Tänk vad byråkrati kan ställa till det. Verkar inte vara kul att vara företagare i Grekland, men kanske inte i Sverige heller.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Anita!

    Vilken härlig blogg 😊 hittade hit när jag sökte efter svenskar i Grekland, mitt favoritland, drömmer om att en dag flytta dit.

    Jag har en fråga som jag undrar om du kan hjälpa mig med. Jag och min man ska åka till Parga på måndag (en favorit hos oss!). Jag är gravid och ska följa samma kostråd som i Sverige där en stor del är att undvika opastöriserad mjölk som finns i mejeriprodukter. Här i Sverige vet man att man alltid kan utgå ifrån att produkterna är tillverkade med pastöriserad mjölk så länge inget annat anges. Men du som driver restaurang, vet du hur det är i Grekland? Har sökt så mycket men hittar ingen info. Jag har slagit upp vad det heter så att jag kan läsa i butiker och fråga på restauranger. Men hur vanligt är det att pastöriserad/opastöriserad anges? Och om det inte står något på förpackningen, vet du vad som är vanligast? Dvs kan man utgå från något om inget står?

    Tusen tack för hjälpen!
    Ser fram emot att följa din blogg.

    Hälsningar,
    Ida

    SvaraRadera