torsdag 20 januari 2022

Väder på Kreta...

igår

idag
 

Nu har det gått alldeles för lång tid igen sedan jag delade ett inlägg. Det har varit "det gamla vanliga". Förra torsdagen hade jag behandling på sjukhuset och efter det har jag mest suttit eller legat i soffan och inte gjort något annat än tittat på tv. 

Igår började jag känna mig lite som människa igen och trots att vädret var uruselt - kallt och lite duggregn - så fick jag med mig maken på en promenad. Jag var bara tvungen att komma ut och röra på mig lite. Idag på förmiddagen blev det promenad igen men nu var det soligt och fint men inte så väldigt varmt. Temperaturen just nu snittar nog på 10 grader. Det var 5 i morse när jag vaknade och under dagen gick det upp till runt 15. 

Till veckan visar prognosen (meteo) till och med nollgradigt någon gång under natten! Vi har inhandlat ved och vi har lite olja kvar. Som jag har sagt tidigare så vägrar jag frysa inomhus i år. Det räcker så bra ändå med att golvet är kallt och till och med mina raggsockor släpper igenom kyla så det pirrar och gör ont i fötterna. Men, jag kom ju på att jag från norska vänner hade fått stickade, tovade tofflor som jag inte har använt så mycket. De fungerar perfekt för mig nu och de värmer verkligen!

Lite nyheter härifrån:

Saluhallen har nu stängt och affärsinnehavarna har flyttat ut. I 109 år har den funnits! Men, nu är det dags för renovering som de räknar med att det kommer att ta 2 år. (ska bli intressant att se om den står färdig inom den tidsramen)

Antal smittade i Chania de senaste 24 timmarna 492. Det testas mycket här! Totalt i Grekland 18869 det senaste dygnet. Cirka 70% av alla fall är omikron. Våra restriktioner fortsätter åtminstone till slutet av januari och det är det "vanliga". Vaccinpass för alla butiker utom supermarket och apotek. Munskydd (dubbelt eller pff2 i supermarketen)  Även ute ska man ju egentligen ha munskydd men här i vårt område är det ytterst få som har det. Det är väl viktigare inne i Chania till exempel där det cirkulerar mycket folk. Jag själv känner mer som att jag sitter hemma och "väntar ut" att smittan ska avta. Jag undviker folk så det känns nästan som att jag blivit folkskygg. Däremot känner jag att jag måste röra mig mer så det kommer nog att bli lite dagliga promenader ett tag nu om vädret tillåter. 

Jag önskar er en riktigt bra helg! Vill också säga att jag läser och blir glad för kommentarer både här på bloggen och på facebook men ibland är jag lite dålig på att besvara dem och ber om er förståelse för det...

 

 

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish 0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)






2 kommentarer:

  1. Jag kom hem från Chania för en dryg vecka sedan. Där var dom väldigt duktiga på att bära munskydd utomhus. Det var lite si och så i Paleochora, knappast någon bar skydd där. Så jag glömde det också. Första kvällen i Chania var jag tvungen att gå ner till hamnen för att äta. Det var jättemycket folk där (med munskydd), så resten av dagarna höll jag till i "mitt kvarter" vid stora kyrkan och åt ute på Red Bicycle. Nu har min själisolering upphört här hemma och allt känns bara bra.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du kommit tillbaka och känner dig bättre.
    Jag känner mig också lite folkskygg, fast jag är i Sverige där det inte finns några restriktioner som gäller mig. Undviker ändå mycket folk i detta läge.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera