fredag 18 januari 2019

Olyckssystrar i dag och igår


Brukar ni resa till Kreta? Eller till något annat ställe för den delen. Kanske någon av er arbetar inom turismen. Då har ni säkert märkt att människors karaktärer ändras under semesterresor och de kommer fram mer tydligt eller också kan en person vara en helt annan under sin ledighet. Det är inte sällan som en resa blir upphov till slitningar i en relation. Kanske är ni fascinerade av berättelser från Knossos och olika myter som härstammar från Greklands gedigna historia.

Boken ni ska läsa är "Olyckssystrar" av Anna-Maria Ekblad. Att tryckfelsnisse har varit framme lite här och där får ni ha överseende med och istället både njuta och våndas över vad som händer i en liten semesterort här på Kreta. Boken handlar om Anna, hennes kollegor och gästerna som besöker orten Agia Pelagia just den här veckan. Anna dras in i händelser som har anor från antikens Grekland. Den handlar om kvinnors rätt i livet, både då och nu men även om nedtryckta människors önskan om hämnd.

Det är inte ofta jag får en bok som jag sträckläser men den här började jag med igår eftermiddag och blev färdig på kvällen. Jag rekommenderar er verkligen att läsa den då den är både spännande och intressant. En lite annorlunda deckare skulle jag vilja säga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar