måndag 25 januari 2016

Klockan är fem...en liten lektion i grekiska

Vad sägs om lite strandbilder från Kreta en måndagsmorgon som denna?  Alla foton - som jag har tillåtelse att använda -  tillhör "Chania Crete by Nikos" Hur många av er längtar till sommaren och Grekland? Jag har nyss vaknat och sitter och dricker mitt morgonkaffe och lägger in ved i öppna spisen. Oljan är slut och det är kallt och fuktigt. Vi har 15 grader inne just nu. Jag har som vanligt lite "agxos" som direkt översatt blir ångest men det låter lite väl mycket. Stress och oro är nog en bättre översättning. Det kommer över mig allt oftare nu. Det är ekonomin och jobbsituationen. Jag tänker allt oftare ifall jag ska försöka åka till Sverige och jobba. Bollnäs är ju i sånt fall målet eftersom jag där har boende. (på ett flertal ställen där, hoppas jag??) fast jag vet ändå inte om jag vill och om det är lösningen. Finns det överhuvudtaget jobb? Hur många sökande är det till de jobb som finns utannonserade? Har jag någon chans? Jag är ju ändå över 50 och jag har ingen speciell utbildning även om jag själv tycker att jag är lämpad för ett flertal jobb.


 Det känns inte riktigt bra att bara lämna familjen här även om jag gör det för vår skull i sånt fall. Jag kommer att sakna våra stulna stunder på stranden, på någon taverna, vår balkong där vi sover på sommaren och nattbaden med en öl på strandkantinen. Det finns ju kvar kanske ni tänker. Ja, men det är ju här och nu vi måste leva. "I zoi thelei kaloperasi" säger grekerna. Översatt blir det ungefär "Livet vill att vi spenderar det gott". Det är grekerna ganska duktiga på - att försöka glömma jobbiga situationer och istället bara ha det trevligt. Tyvärr får man ofta betala ganska dyrt för det. Jag vet inte om jag vill spendera en till sån här vinter. Det har varit alldeles för många. Det finns en definition för fattigdom i Europa som jag har läst någonstans. Det är att:
1. kunna betala oförutsedda utgifter som att gå till tandläkaren till exempel
2  ha råd med en veckas semester om året
3. kunna köpa kapitalvaror som tvättmaskin, telefon eller tv
4. kunna värma upp sin bostad så man inte fryser.
5. kunna betala hyra, lån och avbetalningar.
6. kunna servera kött varannan dag.
Den sistnämnda punkten stämmer in på oss eftersom vi har frysen full med kött från vår gris som hette Tzipras.


Jag är inte så orolig över om jag kommer att finna jobb här eller inte. Jag är säker på att jag hittar något. Men - det räcker ändå inte till att vi ska kunna leva ett drägligt liv vintertid. Vi kommer att kunna leva gott i sommar om vi jobbar mycket. Vi kommer att kunna betala alla våra räkningar och betala det vi ligger efter med från vintern och vi kommer kunna unna oss lite flykt från verkligheten genom att gå ut och äta någon gång och ta oss en öl. Men - vi kommer inte att kunna lägga undan något inför den långa vintern och då är vi i samma situation igen. Och igen.
Just nu lever vi för dagen. På kylskåpet sitter de obetalda räkningarna. Jag har 20 euro i plånboken. Idag ska vi betala 10 euro till dotterns mattelärare. Jag måste handla lite på supermarketen. Det är 3 veckor tills maken får sin a-kassa och den kommer ju att gå åt till några räkningar som vi ligger efter med. Olivplockning är vi osäkra på om det blir något mer så inkomstkällor nu är endast några svenska lektioner som jag ger och de går ju åt snabbt.


"Lefta iparxoun" sa Georgos Papandreo en dag. "Det finns pengar" sa han och efter 100 dagar avgick han när han upptäckte att det inte fanns några pengar. Samaras? Ja han försökte väl så gott han kunde. Tzipras? Ja, han gör väl så gott han kan. -Grekerna får skylla sig själva eftersom de smiter från skatten. Den frasen tycker jag mig ha hört och läst ganska ofta. En väninna till mig skrev igår något som hon i sin tur hört. Det var i ett helt annat sammanhang men jag tyckte det passade så bra in på grekernas situation. "har man inga rättigheter så känner man inga skyldigheter" Har man levt här så vet man så väl vad det innebär. (exempel: barnbidraget som var på 150 euro per år och nu är helt borta, tandläkarvård för barn betalar vi här vilket är jättesummor för tandställning till exempel, när det gäller skolan har jag gett er exempel redan i tidigare inlägg mm)


Jag är ledsen att jag "lusade ner" strandbilderna med mina negativa tankar men som ni förstår så känns allt mycket bättre när man får skriva av sig lite. Mitt i alla negativa tankar dyker förstås mitt grekiska tankesätt upp. "I zoi thelei kaloperasi" - att ha trevligt, spendera livet gott. Om jag stannar här och hittar något jobb så kanske jag till och med kan ha lediga dagar som jag inte har haft på flera år. Då kan jag åka iväg till någon av Kretas alla underbara stränder...

11 kommentarer:

  1. Du vet väl att du har en stående inbjudan att gratis bo på vår övervåning med tillgång till kök i Umeå? Vi är ju mest borta.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Birgitta, om du verkligen menar det så vet man aldrig!!! Jag har kollat jobbannonser i flera städer och jag kan verkligen tänka mig Umeå trots att jag aldrig varit där. Du vet, jag kollar Bollnäs och städer norr om Bollnäs. Aldrig söderut. Sorry, alla i södra Sverige som läser...men jag känner mig mer hemma bland norrlänningar..

      Radera
  2. Åh vad detta gör mig ont. Anita! Man vill nästan gråta att det ska vara så svårt. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det blir en lösning för alla greker. Dessa fantastiska människor som trots allt elände är de mest hjälpsamma som finns!

    SvaraRadera
  3. Svåra val. En vän hade samma, kanske värre situation. Hittade jobb i sin gamla hemkommun, hittade jobb åt maken. Nu har de betalat nästan alla skulder och kan använda svenska semesterdagar i sitt hus här, som dessutom är uppsnyggat och skuldfritt.Jag påstår inte att det är räddningen, men nog är det värt en extra funderare.
    Monica P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du så rätt i. Det är lite min tanke också. Dessutom en möjlighet för barnen att kanske bo ett tag i Sverige för att se om det är något som kanske passar dem. Tyvärr är maken inte så villig att flytta till Sverige. Han har trots allt ett bra jobb här med bra lön efter dagens mått mätt. Han är lite rädd att om det inte funkar för honom i Sverige att det blir för svårt att starta om från början här och hitta ett jobb med hyfsat lön eftersom nyanställda nu har löner som är...ja, du vet.

      Radera
    2. *hyfsad skulle det vara inte hyfsat.

      Radera
    3. Tänkte tipsa om sidan Freelancer.com. Jag bor också i Grekland och är i ungefär samma situation som dig men har frilansat några år på den sidan med att skriva texter och översätta. Att du skriver bra märks ju på bloggen så det kanske vore något? Det funkar så att man lägger bud på olika uppdrag vad man kan tänka sig ta betalt, ofta är det per ord men man ser ungefär vad andra bjuder och kan anpassa sig efter det. Svårast är att få första uppdraget men sen får man omdöme av uppdragsgivaren och är det bra så ökar chanserna stort. Som svensk är betalningen låg och därför är det ganska lätt att få uppdrag, men bor man i Grekland är ju de pengarna värda mycket. Om du är intresserad så registrera dig och sök sen på "Swedish" bland uppdragen så ser du alla som har med svenska att göra. Det handlar ofta inte om så svåra texter så det är lätt att komma igång med lite research på google och sen bara skriva så bra man kan :)

      Radera
  4. Hoppas att din text kan få svenskar att förstå hur bra vi har det i Sverige! Vi är så bortskämda med olika bidrag och subventionerade samhällstjänster och ändå klagar folk allt som oftast... Hoppas verkligen att det löser sig med jobb! (Nu är förresten din översta textsnutt centrerad, då blir den lite svårare att läsa. Minns att det var en diskussion om det tidigare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! hmm, det med centrerade texten. jag undrar varför det blir så...jag ändrar inget. Jag hade inte ens lagt märke till det! Tack för inputen!

      Radera